Reklama

Postawy wiary w Piśmie Świętym

Szymon z Cyreny

Niedziela świdnicka 12/2013, str. 7

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słuchając w Niedzielę Palmową opisu męczeństwa Chrystusa z Ewangelii wg św. Łukasza (Łk 22,14 - 23,56), napotykamy na znaną nam z nabożeństwa Drogi Krzyżowej postać, która do historii przeszła z powodu gestu uczynionego wobec Jezusa. To Szymon z Cyreny. Właśnie wracał z pola. „Włożyli na niego krzyż, aby go niósł za Jezusem” (Łk 23,26). Język, jakiego użył Ewangelista, przemienia tę postać, marginalną i wyraźnie przymuszoną do pomocy (Mk 15,21), we wzór ucieleśniający to, co Jezus zalecał swoim uczniom: „Kto nie dźwiga swojego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem” (Łk 14,27). Ewangelista Marek ujawnia nam inne interesujące wskazówki odnoszące do tego Żyda pochodzącego z diaspory (Cyrena leżała w Libii), który przeprowadził się do Jerozolimy. Był mianowicie ojcem Aleksandra i Rufusa (Mk 15,21), a jego gest nie pozostał bez echa, gdyż synowie stali się wyznawcami nowej religii i znanymi członkami Kościoła. Niejaki Rufus, „wybrany w Panu”, otrzymał pozdrowienia od Pawła w Liście do Rzymian (Rz 16,13). Na temat Szymona z Cyreny nie możemy nic więcej powiedzieć.

Nowy Leksykon Biblijny wymienia w sumie 17 postaci ze ST i NT noszących imię Szymon (hebr. Szimeon - Bóg wysłuchał). W Nowym Testamencie to, oczywiście, pierwsze imię Apostoła Piotra (wymieniane 27 razy). Oprócz niego znamy jeszcze innego apostoła - Szymona z przydomkiem Gorliwy (Łk 6,15), takie imię nosił także jeden z braci, czyli kuzynów, Jezusa (Mk 6,3), a także ojciec apostoła Judasza Iskarioty - Szymon Iskariota (J 6,71). Natomiast Szymon Trędowaty przyjął Jezusa w gościnę i był świadkiem namaszczenia Jezusa drogocennym balsamem (Mt 26,6-13). Podobna scena przywołana została przez Łukasza, jednak tam jest mowa o faryzeuszu Szymonie (Łk 7, 36-50). W Dziejach Apostolskich napotykamy na Szymona Garbarza, chrześcijanina z Jafy, który gościł Piotra w swoim domu nad morzem. Jest jeszcze cudotwórca i czarownik Szymon Mag, z który popadli w konflikt Piotr i Filip w Samarii (Dz 8,9-24). Stary Testament natomiast wymienia m.in. Szymona, jednego z pięciu synów Matatiasza, przywódcę i wodza powstania machabejskiego (1 Mch 13-16) oraz postać niezbyt chlubną, Szymona, przełożonego świątyni podczas powstania machabejskiego, który doprowadził do ustąpienia arcykapłana Oniasza (2 Mch 4,1-6).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-03-20 12:50

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ronald Hicks arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje kard. Dolana

2025-12-18 17:44

[ TEMATY ]

Nowy Jork

Papież Leon XIV

Bp Ronald Hicks

@Vatican Media

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Biskup Ronald Hicks, został mianowany przez Papieża Leona XIV nowym arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje w tej funkcji kardynała Tymothy’ego Dolana, który osiągnął wiek emerytalny i złożył rezygnację na ręce Ojca Świętego. Nowy arcybiskup dorastał niedaleko miejsca, gdzie wychowywał się obecny Papież. Przez kilka lat współpracował z kard. Blase Cupichem.

Nominowany przez Papieża nowy arcybiskup ma 58 lat, święcenia kapłańskie przyjął w 1994 roku, a sakrę biskupią otrzymał w 2018 roku. Oo 2020 roku był biskupem diecezji Joliet w amerykańskim stanie Illinois. Wcześniej, od 2015 roku pomagał kardynałowi Blase’owi Cupichowi w kierowaniu Archidiecezją Chicago jako biskup pomocniczy i wikariusz generalny.
CZYTAJ DALEJ

Oddanie się Bogu budzi w nas duchową płodność

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 5-25.

Piątek, 19 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję