Równo 77 lat po tych wydarzeniach – 25 stycznia Mszy św. przewodniczył bp Wiesław Szlachetka. Uczestnicy marszu, który 25 stycznia 1945 r. wyruszył w okolice Lęborka, oddalonego od Stutthofu o ok. 140 km, mieli do pokonania 20-30 km dziennie. Wliczając więźniów ewakuowanych z ponad 40 podobozów KL Stutthof, w marszu śmierci zginęło ok. 17 tys. osób.
W homilii bp Szlachetka przypomniał, że XX wiek, który w założeniach miał być nowoczesny, stał się najciemniejszym ze wszystkich wieków, które zna historia. – Zapisał się w dziejach największą pogardą Boga i Jego praw, a tym samym pogardą człowieka na niespotykaną dotąd skalę. Stał się wiekiem totalnej śmierci, zadawanej także tym najsłabszym. Źródłem tego było odwracanie Bożych praw, a wymyślanie nowych, które przez różnych fałszywych proroków były ukazywane jako lepsze – wyjaśniał. Zwrócił również uwagę na to, że obecnie coraz silniej dochodzą do głosu przewrotne pomysły, które pod pretekstem pięknych haseł równości, tolerancji, wolności czy praworządności wprowadzają do życia społecznego zamęt i chaos. – Coraz bardziej daje się we znaki dyktatura politycznej poprawności, aby cenzurować Ewangelię i eliminować z życia chrześcijańskie wartości. (...) Każda ideologia, także i ta nowa, która staje się coraz głośniejsza, opiera się na kłamstwie, jest szkodliwa i ma moc zniewalania umysłów nawet ludzi wykształconych – podkreślił bp Szlachetka.
We Mszy św. uczestniczyli m.in.: przedstawiciele rodzin byłych więźniów obozu, dyrektor Muzeum Stutthof w Sztutowie, poczty sztandarowe oraz uczniowie. /Oprac. k.m.
Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
Będzie to niezwykłe pięciodniowe wydarzeni, w którym biorą udział młodzi ludzie w wieku od 18 do 35 lat z całej Europy i nie tylko. Wśród zaproszonych młodych i tych, którzy się zapisali, są również osoby z Ameryki Południowej, Północnej, z Bliskiego Wschodu, z Azji czy z Afryki, jednak najwięcej będzie Polaków. Jesteśmy najliczniejszym krajem, pierwszym językiem, podczas tego spotkania - wskazał brat Maciej z ekumenicznej, monastycznej Wspólnoty z Taizé.
Brat Maciej jest zakonnikiem od 15 lat. To jeden z pięciu Polaków we Wspólnocie z Taizé, obok braci Marka, Krzysztofa, Wojciecha i Adama. „Nasza wspólnota znana jest przede wszystkim z tego, że w Taizé, w Burgundii, przyjmujemy rokrocznie dziesiątki tysięcy młodych ludzi na tygodniowe rekolekcje. Ale również jesteśmy znani z tego, że przygotowujemy Europejskie Spotkania Młodych. Takie Europejskie Spotkania Młodych trwają już 48 lat, jako pielgrzymka zaufania przez ziemię” - podkreślił brat Maciej.
Niedźwiedzie wielkanocne z Góry, procesja Bożego Ciała z tradycją dywanów kwietnych w Skęczniewie, procesja emaus i turki w parafii Dobra oraz wykonywanie pisanek techniką drapaną - krasek z Krasnegostawu zostały wpisane do krajowej listy niematerialnego dziedzictwa kulturowego. To pokazuje, jak wielki wpływ na kulturę polską wywierała i dalej wywiera wiara katolicka.
O czterech nowych wpisach na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego poinformowało we wtorek ministerstwo kultury. Niedźwiedzie wielkanocne z Góry (woj. wielkopolskie) to tradycja, sięgająca 1913 r.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.