Reklama

Niedziela Wrocławska

Ten atak nigdy się nie powiedzie

Z dr. Andrzejem Jarochem, przewodniczącym Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, o rzeczywistych powodach ataku na św. Jana Pawła II i wpływie tej „wojny niekinetycznej” na nasze życie, rozmawia Marek Perzyński.

Niedziela wrocławska 26/2023, str. IV

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Marek Perzyński

Wszelkie próby odbierania autorytetu św. Janowi Pawłowi II, atak na jego świętość, ma na Dolnym Śląsku silny odzew, budzi sprzeciw

Wszelkie próby odbierania autorytetu św. Janowi Pawłowi II, atak na jego świętość, ma na Dolnym Śląsku silny odzew, budzi sprzeciw

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Marek Perzyński: Sejm RP przyjął uchwałę o obronie dobrego imienia św. Jana Pawła II. To spontaniczna reakcja zdecydowanej większości polskiego parlamentu na to, co dzieje się ostatnio wokół osoby papieża z Polski. Dla świata stał się wielkim autorytetem, natomiast w Polsce są środowiska, które starają się ten autorytet zniszczyć. Czy Sejmik Województwa Dolnośląskiego zajmie się tą sprawą, podobnie jak Sejm?

Dr. Andrzej Jaroch: Sprawa na Dolnym Śląsku ma identyczny oddźwięk, jak na terenie całej Polski. Wrocław, Dolny Śląsk ma bogatą historię spotkań z Janem Pawłem II. Przybył on do Wrocławia dwukrotnie. Dzięki drugiej obecności, podczas Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego, poznał Wrocław cały świat. Procesja eucharystyczna, która miała wówczas miejsce, skupiła tak dużą liczbę wiernych, jak nigdy dotąd i nigdzie indziej podczas dotychczasowych kongresów eucharystycznych. Wszelkie próby odbierania autorytetu św. Janowi Pawłowi II, atak na jego świętość, ma na Dolnym Śląsku silny odzew, budzi sprzeciw. Ale jeśli chodzi o Sejmik, to jest struktura polityczna złożona z różnych frakcji. Część, którą ja reprezentuję, Prawo i Sprawiedliwość, ma aż 14 mandatów, co jednak nie wystarcza, by uzyskać większość. Tworzymy koalicję, co nie znaczy, że w sprawach, które nazywam umownie symbolicznymi, odwołującymi się do wartości, mamy zawsze możliwości uwzględnienia wspólnego stanowiska. Sejmowa uchwała wprowadziła kontekst polityki krajowej i to uniemożliwiło stworzenie wspólnego stanowiska.

Wspomniał Pan o pamiętnym Kongresie Eucharystycznym. Niektórzy są zdumieni, słysząc, że Wrocław zawdzięcza Janowi Pawłowi II hasło promocyjne Wrocław miasto spotkań, to powiedział papież i Wrocław to wykorzystał.

Oczywiście, trudno o tym zapomnieć. W ogóle w tym czasie wydawało się, że na kończącym Kongres Eucharystyczny Statio Orbis wszyscy jesteśmy, oprócz tej części środowiska postkomunistycznego, które się od tego wydarzenia zdystansowało. A miało ono nie tylko wymiar liturgiczny, ale i ogromne znaczenie społeczne. Po jednej stronie miliony, które były reprezentatywne dla Polski, Polaków, Dolnego Śląska, po drugiej stronie on. Potwierdziliśmy w ten sposób te wszystkie wartości i prawdy, które on próbował nam przekazać, w jakimś sensie z nami uzgodnić. Powstało zobowiązanie, że tych wartości i prawd dochowamy. I teraz mamy sytuację, że to się załamuje, trudno w 36-osobowym Sejmiku znaleźć wspólny wyraz tego podjętego wówczas zobowiązania. To jest bolesny podział i polaryzacja inspirowana politycznie, którą należy przezwyciężyć; proszę zauważyć, że władze miasta nie zadbały aby powstał na miejscu Statio Orbis jakikolwiek znak pamięci tego historycznego zdarzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

To mamy rozdźwięk, bo zdecydowana większość polskiego społeczeństwa uznała zarzuty wobec Jana Pawła II, które podniosła jedna ze stacji telewizyjnej i holenderski dziennikarz, za absolutnie niewiarygodne.

Negatywne głosy płyną głównie ze strony tak zwanej nowej lewicy. Osobiście uważam za dużą wartość to, że jako wspólnota, całość wspólnoty samorządowej Dolnego Śląska, nie zauważamy jednak jakichś wyraźnych wyłomów w takiej jednolitej postawie podtrzymywania swojego zobowiązania wobec wierności temu, co ustaliliśmy podczas spotkań tutaj, na Dolnym Śląsku i w ogóle w Polsce, z Janem Pawłem II.

Nie ma Pan odczucia, że atak na osobę Jana Pawła II jest elementem wojny hybrydowej, próbą zdestabilizowania państwa polskiego w sytuacji, gdy tuż za naszą granicą trwa wojna?

Całkiem możliwe, że nasi wrogowie, którzy stosują różne elementy wojny niekinetycznej (kulturowej), związanej z wartościami i spokojem społecznym, ze spójnością i jednością narodu, mają w tym interes. Nawet jeśli tego bezpośrednio nie inspirują, to zainwestowali wcześniej w określone środowiska, które działają według korzystnego dla nich schematu. Rozbicie wspólnoty w warunkach wojny bardzo osłabia. Polacy zdają sobie z tego sprawę. Pokazały to wypowiedzi respondentów zaraz po tym szerokim ataku na to, co większość Polaków uważało dotąd w większości za coś nienaruszalnego. Dominowały wypowiedzi: „nasz ojciec”, „nasz rodak”, „Polak, ten, który jest autorem niepodległości i wolności, którą odzyskaliśmy i z której możemy korzystać”. Nie słyszałem z naszego dolnośląskiego środowiska akademickiego głosów, które wspierałyby paszkwil wymierzony w Jana Pawła II. Ci, którzy dysponują odpowiednim warsztatem naukowym, wiedzą bowiem, że na podstawie materiału badawczego w tej sprawie nie ma żadnych podstaw do oskarżeń.

Może warto przypomnieć słowa bp. Józefa Pazdura, który przy każdej okoliczności nawoływał, byśmy nie dali sobie wmówić, że jesteśmy podłym narodem.

Od dawna prowadzona jest akcja nazywana pedagogiką wstydu, na podłożu której powstają takie dzieła, jak paszkwilancki reportaż o św. Janie Pawle II i podobna w wymowie książka holenderskiego dziennikarza. Fiasko ich akcji świadczy o tym, że niewiele wiedzą o Polsce i Polakach. Katolicyzm i tacy bohaterowie, jak św. Jan Paweł II, to niezbywalna część polskiej tożsamości. Dlatego atak na te wartości tak bardzo nas poruszył, aczkolwiek walka z Kościołem ze względu na te wartości, które reprezentował Jan Paweł II, trwa już wieki, od początku chrześcijaństwa. Według mnie istotą katolicyzmu jest właściwość świętości. Świętość Jana Pawła II została potwierdzona w wyniku procesu, którego wiarygodności nie sposób podważyć, jako że wobec naszych katolickich przekonań wiary na jego straży stoi Duch Święty i znajduje dodatkowo potwierdzenie przez dwutysiącletnią tradycję. Nie ma zatem powodów, by poddawać go jakimś innym badaniom niż te, które prowadzi zwykle postulator i cały Kościół Powszechny. Wszystko, co czuliśmy, gdy był z nami Jan Paweł II, potwierdziło się w jego procesie beatyfikacyjnym i następnie kanonizacyjnym.

Nie ma Pan wrażenia, że ugrupowania, które walczą z Kościołem w Polsce, szybko odchodzą w niebyt?

Nie można nie zauważyć, że procesy sekularyzacyjne postępują też w polskim społeczeństwie, ale Polska ma swoją specyfikę. Ten, kto uważa, że atakując Kościół go zniszczy, bardzo się myli.

2023-06-20 14:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jan Paweł II konsekrował bp. Edwarda Dajczaka

Jan Paweł II konsekrował biskupa pomocniczego dla diecezji gorzowskiej w osobie ks. Edwarda Dajczaka. Najpierw 15 grudnia 1989 mianował go biskupem ze stolicą tytularną Azura, zaś święceń biskupich udzielił mu 6 stycznia 1990 w Bazylice św. Piotra w Rzymie. Jan Paweł II był głównym konsekratorem, zaś współkonsekratorami byli: arcybiskup Giovanni Battista Re, substytut ds. Ogólnych Sekretariatu Stanu oraz arcybiskup Myrosław Marusyn, sekretarz Kongregacji ds. Kościołów Wschodnich.

Bp Edward Dajczak to, jak dotychczas, jedyny biskup pomocniczy naszej diecezji konsekrowany przez papieża. Bp. Pawła Sochę konsekrował – także Karol Wojtyła, ale jeszcze jako biskup w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Teolog KUL o pięknie świąt Bożego Narodzenia

2025-12-21 20:21

Monika Książek

Symbole towarzyszące świętom Bożego Narodzenia przypominają o głęboko tkwiącej w nas potrzebie bliskości i wspólnoty. To są wartości, których potrzebują nie tylko chrześcijanie – mówi ks. dr Michał Klementowicz, teolog, ekspert do spraw komunikacji i uzasadnienia twierdzeń z Katedry Homiletyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Boże Narodzenie według polskiej tradycji to święta ściśle związane z rodziną i wieloma symbolami, choćby choinką, opłatkiem, życzeniami czy 12 potrawami. Przygotowaniu Wieczerzy Wigilijnej i świątecznego stołu towarzyszy ogrom pracy. Sprzątamy, gotujemy, kupujemy prezenty. - Cała ta krzątanina, przedziwne napięcie i wysiłek wynikają z tego, że w czasie świąt przeżywamy to, co jest ważne. A ważna jest bliskość w rodzinie, która razem zasiada przy stole wigilijnym. Renesans przeżywa dzisiaj wspólnotowość, czyli bycie razem z innymi choćby w przynależności do różnego rodzaju organizacji, klubów czy zrzeszeń. Przejawem tej wspólnoty jest również stół wigilijny. Przy nim jesteśmy ze sobą razem, we własnym gronie i czujemy się za siebie odpowiedzialni. A ta odpowiedzialność i potrzeba ogromnej życzliwości przejawia się również w składaniu sobie życzeń – mówi ks. dr Michał Klementowicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję