Reklama

Kościół

Matka wiernych i pasterzy

Święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła prowadzi do spojrzenia na Tę, która stoi u początków Kościoła i stale towarzyszy jego drogom.

Niedziela Ogólnopolska 23/2025, str. 16-17

[ TEMATY ]

święto

Maryja

Maryja Matka Kościoła

commons.wikimedia.org

Gloryfikacja Matki Bożej. Mozaika z bazyliki Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu

Gloryfikacja Matki Bożej. Mozaika z bazyliki Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W bazylice Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu w Rzymie znajduje się jedna z najpiękniejszych rzymskich mozaik, łącząca w sobie majestat i dostojeństwo z pięknem i delikatnością. Ten, kto z uwagą wpatruje się w mozaikę, ma wrażenie, jakby przez moment został dopuszczony do uczestniczenia w nieskończonej tajemnicy miłości, nieustannego czułego dialogu. Chrystus, w którym wielkość majestatu łączy się w przedziwny sposób ze słodyczą i łagodnością, w delikatnym geście prawą ręką obejmuje Dziewicę, w lewej zaś trzyma napis: Veni electa mea – Przyjdź, wybranko moja. To przedstawienie może stać się punktem wyjścia do refleksji nad tajemnicą miłości i wybrania, w której w sposób nierozdzielny uczestniczą Maryja i Kościół.

Maryja – Matka nasza

O nierozdzielności tajemnicy Kościoła i Maryi Henri de Lubac powiedział: „Więzy łączące Kościół i Dziewicę Maryję są nie tylko liczne i ścisłe, ale są one zasadnicze i jakby tkane od wewnątrz. Te dwie tajemnice naszej wiary są nie tylko połączone: one są «jedną i jedyną tajemnicą». Powiedzmy co najmniej, że pozostają one w takiej wzajemnej relacji, iż objaśnianie jednej z nich pozwala lepiej zrozumieć drugą, a nawet że dla zrozumienia jednej niezbędna jest druga”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na tę więź w sposób szczególny wskazuje święto Najświętszej Maryi Panny – Matki Kościoła obchodzone w poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Antyfona na wejście z Mszy św. tego dnia: „Uczniowie trwali jednomyślnie na modlitwie razem z Maryją, Matką Jezusa”, przypomina wydarzenie z wieczernika, gdy po wniebowstąpieniu Jezusa Maryja modli się z młodym Kościołem (por. Dz 1, 13-14). Maryja w tekście z Dziejów Apostolskich, opisującym czas oczekiwania, wymieniona jest jako ostatnia – nie Ona jest tutaj ważna, ale ważny jest dar, który ma być dany Apostołom, dar Pocieszyciela obiecany przez Jezusa. Ona była „dla Syna”, a teraz jest „dla Jego uczniów”. Ta, która została napełniona Duchem Świętym, prosi o ten dar dla całego Kościoła.

Jej fiat pozwoliło przyjść na świat Zbawicielowi. Jej ufność i wiara wyrażone w słowach: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie” (J 2, 5), były niejako przyczyną pierwszego cudu, w którym objawiła się moc Jezusa. Ona towarzyszyła drogom Jezusa aż do samego końca. Gdy stała pod krzyżem, Jezus, wypowiadając słowa: „Niewiasto, oto syn Twój” (J 19, 26), powierzył Jej w osobie Jana wszystkich ludzi i troskę o rodzącą się wspólnotę Kościoła. Trwa więc na modlitwie z uczniami, by błagać o przyjście Ducha Pocieszyciela, Tego, który wszystko wyjaśni i wszystkiego nauczy. Matka jest przy swoich dzieciach. Ona, najbardziej zanurzona w Bożym dziele, teraz jest u początków Kościoła, jakby uczy go mówić: „Oto ja służebnica Pańska” (Łk 1, 38), „Wielbi dusza moja Pana” (Łk 1, 46).

Matka Ludu Bożego

Reklama

Głęboka ufność w szczególną obecność Maryi w życiu Kościoła i poszczególnych wiernych towarzyszyła wierzącym przez wieki. Papież Paweł VI w adhortacji Signum magnum – o czci i naśladowaniu Najświętszej Maryi Panny, Matki Kościoła i wzoru wszystkich cnót przypomniał modlitwę, która jest nieprzerwanie obecna w tradycji całego Kościoła: „Kościół od pierwszych wieków zawsze był przekonany, że Maryja ustawicznie wstawia się do Syna za Ludem Bożym. Dowodem tego jest prastara antyfona, która – z niewielkimi tylko zmianami – stanowi część modlitwy liturgicznej, używanej na Wschodzie i na Zachodzie: «Pod obronę Twego miłosierdzia uciekamy się, Boża Rodzicielko, naszymi prośbami racz nie gardzić w potrzebach, ale od zguby nas wybaw, o Ty, która sama jesteś błogosławiona (nr 25)»”.

Oficjalne ogłoszenie tytułu Matki Kościoła miało miejsce podczas obrad II Soboru Watykańskiego. Stało się to m.in. dzięki prośbie polskich biskupów, na czele z kard. Stefanem Wyszyńskim, którzy przygotowali specjalny Memoriał uzasadniający teologicznie prawdę o duchowym macierzyństwie Matki Najświętszej wobec ludzi, zawartą w nauce Kościoła od najdawniejszych czasów. Rozdział VIII soborowej Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium został zatytułowany: Błogosławiona Maryja Dziewica, Boża Rodzicielka, w tajemnicy Chrystusa i Kościoła. Zamykając zaś przedostatnią sesję soboru, 21 listopada 1964 r., papież Paweł VI w przemówieniu powiedział m.in.: „Uznaliśmy za stosowne ogłosić uroczyście na tej publicznej sesji nadanie nowego tytułu Najświętszej Dziewicy, tytułu, o który proszono z różnych części świata katolickiego; Nam szczególnie drogiego, gdyż wyrażającego przedziwną syntezę miejsca uprzywilejowanego, jakie ten sobór przyznał Najświętszej Maryi Pannie w Kościele. Przeto na chwałę Matki Bożej, ku naszemu pokrzepieniu, ogłaszamy Najświętszą Maryję Pannę Matką Kościoła, to jest Matką Ludu Bożego – zarówno wiernych, jak i pasterzy, którzy nazywają Ją najukochańszą Matką”.

Reklama

Trzy lata później – 13 maja 1967 r. Paweł VI ogłosił wspomnianą adhortację Signum magnum, w której wyjaśnił powody, dla których Matce Najświętszej do tak wielu tytułów dodał jeszcze jeden – Matki Kościoła. Przypomniał w niej m.in.: „Wszystkie bowiem okresy dziejów Kościoła korzystały i będą korzystać z dobrodziejstw macierzyńskiej obecności Bogarodzicy, gdyż Ona zawsze zjednoczona jest nierozerwalnym węzłem z tajemnicą Mistycznego Ciała, którego Głową jest Chrystus, o Nim zaś napisano: «Chrystus wczoraj i dziś, ten sam także na wieki»”.

Matka Kościoła

4 maja 1971 r. episkopat Polski wprowadził święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła do kalendarza liturgicznego Kościoła w Polsce i ustanowił jego obchody na poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Od 2018 r., decyzją papieża Franciszka, święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła jest wspomnieniem obowiązkowym obchodzonym w całym Kościele.

Tę macierzyńską obecność Matki Kościoła w sposób szczególny, już w pierwszych swoich wypowiedziach, zaznaczył papież Leon XIV – wydaje się, że w ten sposób wskazuje on drogę współczesnego człowieka do Chrystusa. Młody Kościół, który oczekiwał na zesłanie Ducha Świętego, modlił się razem z Maryją; papież, wychodząc do współczesnego świata, w swojej pierwszej homilii podkreślił: „Zniknąć, aby pozostał Chrystus, stać się małym, aby On był poznany i uwielbiony (por. J 3, 30), poświęcić się do końca, aby nikomu nie zabrakło możliwości poznania Go i kochania. Niech Bóg obdarza mnie tą łaską dzisiaj i zawsze, z pomocą najczulszego wstawiennictwa Maryi, Matki Kościoła”. Te słowa są również pięknym, chociaż dyskretnym, nawiązaniem do Leona XIII – to on po raz pierwszy oficjalnie w swojej encyklice Adiutricem populi z 5 września 1895 r. nazwał Maryję Matką Kościoła.

„Nasza Matka Maryja pragnie nam zawsze towarzyszyć, być blisko nas, wspierać nas swoim wstawiennictwem i miłością. Chciałbym pomodlić się razem z wami – módlmy się wspólnie za tę nową misję, za cały Kościół, o pokój na świecie. Prośmy Maryję, naszą Matkę, o tę szczególną łaskę” – powiedział Leon XIV. To wezwanie do modlitwy wypowiedziane przez Ojca Świętego tuż po jego wyborze 8 maja zabrzmiało dobitnie na placu św. Piotra. Szczególne miejsce zajmuje tam mozaika Matki Kościoła umieszczona na prośbę papieża Jana Pawła II. Ojciec Święty pobłogosławił ją podczas modlitwy Anioł Pański 8 grudnia 1981 r., by podziękować także w ten sposób za ocalenie podczas zamachu na jego życie. Wypowiedział wówczas głębokie pragnienie: „Aby wszyscy, którzy przyjdą na ten plac św. Piotra, wznosili na Nią swoje spojrzenie, kierując z synowskim uczuciem własne pozdrowienie i własną modlitwę”. Jako model dla tej mozaiki posłużył pochodzący z XV wieku fresk Maryi z Dzieciątkiem, znajdujący się w Bazylice św. Piotra, któremu Paweł VI nadał tytułu Mater Ecclesiae, na pamiątkę wydarzenia z 21 listopada 1964 r.

Papież Leon XIV, wzywając na początku swego pontyfikatu Maryję Matkę Kościoła, przypomniał, że we wszelkim działaniu, a nawet jeszcze przed nim, Kościół powinien zostać, tak jak Maryja, skierowany ku Bogu: „Wielbi dusza moja Pana, gdyż wielkie rzeczy uczynił mi wszechmocny”. To Maryja wskazuje, że Bóg jest zawsze pierwszy, i pozwala wspólnocie wierzących na nowo przeżywać tę prawdę. Kościół bowiem nie tylko jest instytucją, ale też ciągle na nowo ma być odpowiedzią dawaną Bogu na Jego wezwanie i miłość, odpowiedzią Oblubienicy zasłuchanej w słowa: „Veni electa mea – Przyjdź, wybranko moja”.

2025-06-03 14:38

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryja wywyższona przez Boga (2)

Niedziela świdnicka 51/2016, str. 5

[ TEMATY ]

Maryja

Archiwum sanktuarium

Najświętsza Maryja Panna Anielska z Dąbrowy Górniczej

Najświętsza Maryja Panna Anielska z Dąbrowy Górniczej
Wielkimi orędownikami kultu maryjnego byli powojenni prymasi Polski. Kard. August Hlond i kard. Stefan Wyszyński szerzyli pobożność maryjną w przekonaniu, że z Maryją łatwiej będzie oprzeć się naporowi ateizmu i przetrzymać reżim komunistyczny. Gdy w 1948 r. umierał w Warszawie prymas kard. August Hlond, powiedział: „Odwagi! Nie upadajcie na duchu! Walczcie pod opieką Matki Najświętszej. Zwycięstwo, gdy przyjdzie, będzie to zwycięstwo Najświętszej Maryi Panny”. Było to powiedziane 22 października 1948 r. w Warszawie. 22 października 1978 r. w Watykanie rozpoczął swój pontyfikat Papież Polak. Na Maryję kierował oczy Kościoła i świata Sobór Watykański II. Przedstawił Maryję w VIII rozdziale Konstytucji dogmatycznej o Kościele. Papież Soboru Watykańskiego II Paweł VI na zakończenie trzeciej sesji soboru w dniu 21 listopada 1964 r. ogłosił Maryję Matką Kościoła. Warto pamiętać, że na to ogłoszenie duży wpływ mieli polscy biskupi z kard. Stefanem Wyszyńskim na czele. Dziesięć lat później, w roku 1974, papież Paweł VI ogłosił adhortację apostolską „Marialis cultus” – Kult maryjny. Niektórzy teologowie sądzą, że jest to jeden z najważniejszych tekstów Kościoła o kulcie Maryi w całej historii. Wielkim orędownikiem zdrowego kultu do Matki Bożej był Ojciec Święty Jan Paweł II. Poszedł na służbę do Watykanu z zawołaniem biskupim: Totus Tuus – „cały Twój”. Niemal wszystkie dokumenty, które ogłosił, homilie i różne przemówienia kończył akcentem maryjnym. 13 maja 1981 r., w 64. rocznicę objawienia się Matki Bożej w Fatimie, Jan Paweł II był raniony kulą zamachowca. Gdy po zamachu przebywał w szpitalu, kazał sobie dostarczyć wszystkie dokumenty z Fatimy z objawieniami Matki Bożej. Dokumentację tę dostarczył mu słowacki biskup Pavel Hnillica SJ, który był potajemnie konsekrowany na biskupa i spędził wiele lat w komunistycznych obozach koncentracyjnych. Papież te dokumenty przestudiował. Kazał figurkę Matki Bożej Fatimskiej umieścić w kościółku na granicy polsko-rosyjskiej i skierować Jej twarz w stronę Rosji. W rocznicę zamachu przybył do Fatimy, by Matce Bożej osobiście podziękować za ocalenie. Oddał tam Kościół i ludzkość Niepokalanemu Sercu Maryi. 25 marca 1984 r. na Placu św. Piotra w Rzymie Papież dokonał ponownego oddania Kościoła i świata Matce Bożej przed Jej figurą sprowadzoną z Fatimy. Było to wypełnienie życzenia Maryi z Fatimy. Papież miał świadomość, co zawdzięczał Matce Bożej. Gdy pod koniec grudnia 1984 r. Jan Paweł II odwiedził swego niedoszłego mordercę w więzieniu, ten zapytał go: „Dlaczego nie zginąłeś? Wiem, że dobrze celowałem, wiem, że kula była pewna i śmiertelna... Więc dlaczego nie zginąłeś?” – powtórzył Turek. Jan Paweł II odpowiedział: „Kto inny strzela, kto inny kule nosi”. Dziesięć lat po zamachu Jan Paweł II ponownie był w Fatimie. W akcie zawierzenia wyznał: „Byłaś mi Matką zawsze, a w sposób szczególny 13 maja 1981 r., kiedy czułem przy sobie Twoją opiekuńczą obecność”.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego człowiek tak bardzo boi się Boga?

2025-12-17 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Nie bój się – mówi do Józefa anioł Pański. Z podobnym wezwaniem zwracał się wcześniej do Maryi. Nie bój się, Maryjo – mówił, zwiastując Jej, że została wybrana, by stać się Matką Jezusa Chrystusa.

Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie. Gdy powziął tę myśl, oto Anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy Bóg z nami. Zbudziwszy się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił Anioł Pański: wziął swoją Małżonkę do siebie.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o komisji ds. nadużyć: mam wystarczająco dużo determinacji, by komisja powstała też w Krakowie

2025-12-19 12:47

[ TEMATY ]

Kard. Grzegorz Ryś

PAP

Skoro komisja powstała w Łodzi, to znaczy, że mam wystarczająco dużo determinacji, by powstała też w Krakowie – powiedział w piątek kard. Grzegorz Ryś, który w sobotę obejmie urząd metropolity krakowskiego. Nie da się zrobić komisji ogólnopolskiej, jeśli się nie powoła komisji lokalnej – zaznaczył.

W sobotę w Bazylice Archikatedralnej odbędzie się ingres kard. Grzegorza Rysia na metropolitę krakowskiego. Duchowny, który przez ostatnich osiem lat pełnił posługę metropolity łódzkiego, zastąpi w Krakowie abpa Marka Jędraszewskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję