Reklama

Cud jedności u Jakuba

- Zbliżając się do Chrystusa, zbliżamy się do siebie nawzajem i stajemy się cząstką Kościoła powszechnego - mówił 23 stycznia podczas centralnego nabożeństwa ekumenicznego w stołecznym kościele św. Jakuba abp Jeremiasz, prezes Polskiej Rady Ekumenicznej.

Niedziela warszawska 6/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystej Mszy św. w intencji jedności chrześcijan przewodniczył bp Tadeusz Pikus. Liturgia zgromadziła przedstawicieli ośmiu Kościołów, którzy obok siebie stanęli w prezbiterium i razem modlili się o jedność. Obecni byli m.in.: abp Jeremiasz, prezes Polskiej Rady Ekumenicznej i pasterz diecezji wrocławsko-szczecińskiej Kościoła prawosławnego w Polsce, bp Edward Puślecki z Kościoła ewangelicko-metodystycznego, bp Janusz Jagucki i biskup senior Janusz Narzyński z Kościoła ewangelicko-augsburskiego, bp Marek Izdebski i biskup senior Zdzisław Tranda z Kościoła ewangelicko-reformowanego, bp Włodzimierz Jaworski z Kościoła starokatolickiego mariawitów, prezbiter Andrzej Seweryn, baptysta, ks. Jan Hause, przewodniczący Warszawskiego Oddziału Polskiej Rady Ekumenicznej i ks. prof. Zachariasz Łyko, adwentysta. W liturgii brał także udział duchowny anglikański.
W homilii abp Jeremiasz zwrócił uwagę, że wyboru tematów i tekstów do rozważania na Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan dokonuje grupa wybitnych przedstawicieli Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan oraz Komisji Wiara i Ustrój Światowej Rady Kościołów. - Ta wspólnie przygotowywana książka jest już dokonanym cudem jedności. Odczuwamy i przeżywamy tę jedność również tu i teraz, w tym kościele św. Jakuba - mówił abp Jeremiasz.
Kaznodzieja przypomniał ze smutkiem, że w ubiegłym roku komisarzem Unii Europejskiej nie mógł zostać Rocco Buttiglione, człowiek, który publicznie oświadczył, że dla niego związkiem małżeńskim jest tylko związek mężczyzny i kobiety. - Tutaj zawiodła solidarność tzw. zwykłych chrześcijan i oficjalnych przedstawicieli Kościoła. Wstydliwie całą sprawę przemilczano. Nie było protestów - ubolewał duchowny prawosławny. Jego zdaniem postawy sprzeczne z nauczaniem św. Pawła Apostoła stają się na naszych oczach normalnym stylem życia.
- Wizja jedności jest prosta i jasna. Jeśli chrześcijanin pamięta, że jest stworzeniem Bożym oraz bierze na siebie swój krzyż i podąża za Chrystusem, łączy się też z każdym innym człowiekiem tak myślącym i postępującym. Zbliżając się do Chrystusa, zbliżamy się nawzajem do siebie, stając się cząstkami Kościoła powszechnego - podkreślał abp Jeremiasz. Zwrócił także uwagę, że wszystkich chrześcijan łączy szacunek i cześć oddawana świętym pierwszego tysiąclecia, ale również i później wyniesionym na ołtarze. Np. prawosławni czczą katolickich świętych: św. Jana od Krzyża, św. Franciszka z Asyżu, św. Tomasza z Akwinu. Natomiast katolicy oddają cześć świętym prawosławnym św. Serafinowi i św. Sergiuszowi.
- Wezwanie św. Pawła do bycia świątynią Bożą trwa do końca czasów. Nie poddaje się ani rewolucjom, ani ewolucjom. Jest tak samo aktualne w czasach komunizmu, socjalizmu, jak i w czasach Unii Europejskiej. Wiara, nadzieja i miłość pozostają wyznacznikami życia chrześcijańskiego. Tam gdzie ich braknie, zanika życie w Chrystusie i wówczas cały świat stoi przed groźbą zagłady. Zachowując wierność Chrystusowi, przywracamy jedność chrześcijan na tej ziemi i uobecniamy Królestwo Boże - konkludował abp Jeremiasz.
Ofiary pieniężne zbierane na tacę podczas centralnego nabożeństwa ekumenicznego tradycyjnie przeznaczane są na konkretny cel charytatywny. W tym roku zebrane pieniądze trafiły do rodzinnego domu dziecka w gminie Siennica koło Mińska Mazowieckiego.
Na zakończenie liturgii bp Tadeusz Pikus, dziękując wszystkim za wspólną modlitwę, stwierdził, że to spotkanie było punktem jednoczącym wszystkich, którzy włączają się w modlitwę ekumeniczną w całym naszym kraju. - Jedność stanowi warunek, żebyśmy szli drogą ku zbawieniu - podkreślał bp Pikus.
Tegoroczny Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan przebiegał pod hasłem Chrystus jedynym fundamentem Kościoła (1 Kor 3, 1-23). W Warszawie obchody trwały prawie trzy tygodnie, od 13 do 30 stycznia. W tym czasie odprawiono 18 nabożeństw ekumenicznych w świątyniach ośmiu Kościołów. Obchody były organizowane wspólnie przez archidiecezję warszawską i diecezję warszawsko-praską. Na nabożeństwach stosowana była gościnna wymiana kaznodziejów. W kościołach katolickich kazania głosili duchowni innych wyznań, natomiast w świątyniach bratnich Kościołów kaznodziejami byli księża katoliccy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Dom Boga i Świt Boga

2025-12-23 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Graziako

Betlejem, kościół Gloria in Excelsis przy Polu Pasterzy

Betlejem, kościół Gloria in Excelsis przy Polu Pasterzy
• 2 Sm 7, 1-5. 8b-12. 14a. 16 • Łk 1, 67-79
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas o komisji ds. nadużyć: jeśli nie będzie niezależna, to lepiej, żeby jej nie było

Gdyby komisja ds. zbadania zjawiska nadużyć seksualnych miała nie być niezależna, to lepiej, żeby jej nie było – powiedział PAP metropolita warszawski abp Adrian Galbas. Dodał, że „atrapa uczciwej komisji” jedynie skompromitowałaby Episkopat i jeszcze bardziej osłabiła zaufanie wiernych.

PAP: Jakie wydarzenia w mijającym roku były najważniejsze dla Kościoła?
CZYTAJ DALEJ

Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu

2025-12-23 19:15

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Jezus uczy nas, że Jego przyjście to początek wielkiej przygody, gdzie możemy realizować nasze najskrytsze marzenia.

W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. Podążali więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta. Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna. Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. Powiła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie. W tej samej okolicy przebywali w polu pasterze i trzymali straż nocną nad swoją trzodą. Wtem stanął przy nich anioł Pański i chwała Pańska zewsząd ich oświeciła, tak że bardzo się przestraszyli. i rzekł do nich anioł: «Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu: dziś bowiem w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan. A to będzie znakiem dla was: znajdziecie Niemowlę owinięte w pieluszki i leżące w żłobie». I nagle przyłączyło się do anioła mnóstwo zastępów niebieskich, które wielbiły Boga słowami: «Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom, w których sobie upodobał».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję