Reklama

Przy eucharystycznym stole

Liturgia Eucharystyczna - Modlitwa Eucharystyczna

Niedziela toruńska 32/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tydzień temu skończyliśmy omawiać poszczególne części Modlitwy Eucharystycznej. Dziś przyjrzymy się poszczególnym Modlitwom Eucharystycznym, by chociaż w krótkich słowach zapoznać się z ich charakterem i treścią.

I Modlitwa Eucharystyczna, czyli Kanon Rzymski

To najstarsza z Modlitw Eucharystycznych, powstawała w okresie od IV do XIII wieku. To również modlitwa najbardziej rozbudowana, której towarzyszy nie tylko bogactwo tekstów, lecz także i gestów (jak np. uniesienie oczu ku górze w czasie słów konsekracji, czy bicie się w piersi w czasie modlitw wstawienniczych).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

II Modlitwa Eucharystyczna

Najbardziej znana i chyba najczęściej stosowana z Modlitw Eucharystycznych. Prostota i zwięzła forma nie oznacza jednak braku bogactwa treści teologicznych! II Modlitwa Eucharystyczna podkreśla trynitarny wymiar Boga: zwracamy się do Ojca, przypominając działanie Chrystusa i Ducha Świętego.

III Modlitwa Eucharystyczna

Ta modlitwa akcentuje działanie Ducha Świętego w dziejach zbawienia Jego obecność i rolę w sprawowanej Eucharystii. Zazwyczaj stosuje się ją w Mszach św. niedzielnych, gdyż jest bogatsza od II Modlitwy Eucharystycznej, a nie tak rozbudowana jak pierwsza.

IV Modlitwa Eucharystyczna

Reklama

Charakterystyczne dla IV Modlitwy Eucharystycznej jest to, że po śpiewie Sanctus, przed konsekracją następuje piękne i bogato rozbudowane przypomnienie najważniejszych faktów z dziejów zbawienia. Jest to modlitwa czerpiąca inspirację z Biblii, dokumentów Soboru Watykańskiego II i myśli wschodnich Ojców Kościoła (dlatego IV Modlitwa Eucharystyczna zwana jest również Kanonem Ekumenicznym).

V Modlitwa Eucharystyczna

To właściwie cztery modlitwy połączone w jedną. Mamy tu cztery równe prefacje, którym odpowiadają cztery różne fragmenty modlitw wstawienniczych. Każda z nich zbudowana jest wokół innej myśli teologicznej:
A. Bóg kieruje swoim Kościołem;
B. Jezus jest naszą drogą;
C. Chrystus jest wzorem miłości;
D. Kościół na drodze ku jedności.

Modlitwy Eucharystyczne o Tajemnicy Pojednania

Powstały one z okazji obchodów Roku Świętego. W Mszale możemy znaleźć dwie Modlitwy Eucharystyczne o Tajemnicy Pojednania. Pierwsza z nich mówi o pojednaniu jako powrocie do Ojca i o Bogu, który objawia swoją wszechmoc w łasce przebaczenia. Druga natomiast przedstawia pojednanie z Bogiem, jako fundament pojednania z człowiekiem. Odwołując się do sytuacji egzystencjalnej człowieka, wiecznie pogrążonego w rozdarciu i wojnach, uprasza Ducha Świętego, który ma usunąć wszelkie przeszkody na drodze do zgody.

Modlitwy Eucharystyczna z udziałem dzieci

Ostatnią grupą Modlitw Eucharystycznych są te przeznaczone na Msze św. z udziałem dzieci. Zostały one włączone do Mszału wraz z Modlitwami Eucharystycznymi o Tajemnicy Pojednania. Styl tych trzech Modlitw Eucharystycznych jest prosty i komunikatywny, dostosowany dla dzieci. Posiadają one zasadniczo taką samą strukturę jak pozostałe Modlitwy Eucharystyczne, zostały jednak wzbogacone o elementy dialogu, dzięki którym dzieci mogą włączać się w modlitwę. Pierwsza z nich ukazuje Boga jako Ojca, druga mówi o Bożej Miłości, trzecia natomiast podkreśla charakter dziękczynny Eucharystii i jest przeznaczona dla dzieci starszych.

* * *

Odpowiadając na pytanie postawione w tytule: w polskim Mszale możemy znaleźć 10 Modlitw Eucharystycznych. Nie dziwmy się więc, gdy nagle w czasie Mszy św., po aklamacji: „Święty, Święty”, usłyszymy słowa inne od tych, do których już przywykliśmy. To nie dziwactwo księdza, lecz korzystanie z bogactwa modlitw Mszału Rzymskiego.

2005-12-31 00:00

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Za tydzień rozpoczynamy Adwent

2025-11-23 21:30

[ TEMATY ]

adwent

uroczystość Chrystusa Króla

Karol Porwich/Niedziela

W Kościele katolickim w niedzielę obchodzona jest uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata. Kończy ona rok liturgiczny. Oznacza to, że za tydzień rozpocznie się Adwent, a wraz z nim także nowy rok duszpasterski.

Encykliką „Quas primas” z 11 grudnia 1925 r., wydaną na zakończenie roku jubileuszowego 1600-lecia soboru nicejskiego, papież Pius XI ustanowił święto Chrystusa Króla Wszechświata. Nakazał, aby we wszystkich kościołach tego dnia po głównym nabożeństwie przed wystawionym Najświętszym Sakramentem odmówić litanię do Najświętszego Serca Pana Jezusa oraz akt poświęcenia rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu.
CZYTAJ DALEJ

Słowacy przeciwko ustawie o wspomaganym samobójstwie

2025-11-24 07:17

[ TEMATY ]

eutanazja

Adobe.Stock.pl

Większością ponad 53 proc. głosów obywatele Słowenii odrzucili w niedzielnym referendum ustawę o wspomaganym samobójstwie - przekazał słoweński dziennik „Delo” po przeliczeniu 99 proc. głosów.

Przeciwnicy ustawy, z poparciem 53,43 proc., zebrali 367 tys. głosów, przekraczając kworum 339 205 głosów wymaganych do ważnego odrzucenia ustawy. Frekwencja wyborcza, według dotychczasowych danych, wyniosła 40,15 proc.
CZYTAJ DALEJ

Słoweńcy w referendum odrzucili legalizację eutanazji. Lokalny Kościół nie kryje zadowolenia

2025-11-24 20:21

[ TEMATY ]

referendum

Słowenia

legalizacja eutanazji

odrzucenie

Adobe Stock

Kościół katolicki z zadowoleniem przyjmuje wynik referendum, w którym Słoweńcy odrzucili legalizację eutanazji w formie wspomaganego samobójstwa. W niedzielnym referendum około 53 procent obywateli głosowało przeciwko ustawie przyjętej w lipcu przez parlament w Lublanie. „Cieszymy się, że zwyciężyła świadomość, iż każde ludzkie życie jest cenne i nienaruszalne, i że musimy je chronić jako najwyższą wartość, bez względu na okoliczności" - nie kryje zadowolenia biskup Novo Mesto, Andrej Saje, przewodniczący Konferencji Episkopatu Słowenii.

W referendum przeprowadzonym 23 listopada większość obywateli zagłosowała przeciw ustawie o wspomaganym samobójstwie. „Nie" uzyskało 53,44 proc., „tak" - 46,56 proc., a frekwencja wyniosła niespełna 41 proc.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję